Skip to main content

Business Analyse

BLOG

BA Cloud

Irene: zeg eens Roderick,  wat is NVC dan nu precies?

Roderick: NVC of geweldloos communiceren is ontwikkeld door Marshall Rosenberg, het betekent communiceren vanuit een diepe overtuiging dat alle mensen in de basis dezelfde behoeften hebben en vandaar uit handelen.

Irene: Ah, dus iedereen heeft dus dezelfde behoeften, dat is toch logisch?

Roderick: Misschien wel, maar wees eens eerlijk, blijft dat besef nog steeds overeind als iemand iets vervelends zegt, iets waar je het volledig mee oneens bent? Het ligt in zo’n situatie voor de hand om te denken dat diegene niet goed nadenkt, de verkeerde dingen nastreeft is of gewoon heel dom is. Zo iemand kan toch nooit dezelfde behoeftes hebben als jij? Nou, volgens NVC dus wel.

Hoe afkeurenswaardig de dingen ook zijn die mensen doen, ze doen het vanuit dezelfde behoeften die jij ook hebt… Dat is niet zo maar een overtuiging, dat is een totale omwenteling van het mensbeeld, want nu denken mensen vooral in termen van goed en fout, dat lijkt onschuldig, maar is in feite de eerste stap naar geweld.

Irene: Maar wees eens concreet, op welke manier kun je NVC toepassen?

Roderick: NVC is vooral bekend om de communicatie in vier componenten. De vier componenten zijn:

  1. Waarneming, wat zie ik of hoor ik
  2. Gevoel, wat voel ik door die waarneming
  3. Behoefte, vanuit welke behoefte ontstaat het gevoel
  4. Verzoek, wat vraag ik om mijn behoefte te vervullen

Door je eigen manier van communiceren te analyseren met deze 4-componentenbril op, kun je jezelf helpen je om empathisch (lees geweldloos) te luisteren en aan de andere kant kun om jezelf eerlijk (en toch geweldloos) te uiten.

Deze stappen lijken eenvoudiger dan dat ze zijn. Voorbeeld: stel dat je geirriteerd bent omdat een vriend te laat is. Je denkt: “hij is altijd te laat” (is een oordeel, geen waarneming!), terwijl de waarneming zou kunnen zijn: “hij was eergisteren, gisteren en vandaag te laat op de afspraak.  Je “voelt” je niet serieus genomen (is een evaluatie geen gevoel!), terwijl het echte gevoel “irritatie/boosheid” zou kunnen zijn.

Analyse knop

Irene: Waarom is het zo belangrijk om vanuit waarneming, gevoel, en behoefte te communiceren?

Roderick: je hebt dan de meeste kans op verbinding. Een echte waarneming levert een gezamenlijk uitgangspunt op en door je echte gevoel uit te spreken stel je je kwetsbaar op voor de ander. Je zal dan eerder een open gesprek kunnen voeren

Irene: Waar kunnen Business Analisten NVC toepassen?

Roderick: Juist in een zakelijke omgeving zie ik diverse situaties waarin NVC je aanknopingspunten biedt. Je zit in een vergadering en iemand spreekt zich uit. Dit gebeurt soms op een manier die afstand creert: “Er worden hier nooit besluiten genomen!” of “Wanneer gaat het management eens iets doen!?”. Als je een dergelijke opmerking hoort, zul je niet snel weten wat te doen. Wellicht raakt de opmerking je zelfs omdat je je aangesproken voelt. NVC helpt je herinneren om te luisteren naar het gevoel en behoefte die achter die opmerking zit.

 

Irene: Heb je nog meer praktijksituaties voor Business analisten?

Roderick: Jazeker, diverse BA-ers zijn onderdeel van een Scrumteam waarin elke sprint een retrospective wordt gedaan. Bij een Retro wordt teruggekeken naar hoe het team heeft samengewerkt. Ik heb daar weleens NVC ingezet onder de naam “Blameless Retro”. Het vereist wel een goede facilitatie, maar er is goede kans dat aan de oppervlakte komt wat er werkelijk leeft binnen een team.

NVC kan in alle situaties werken, maar dit is wel afhankelijk van de uitvoering en het blijft een stukje trial-and-error. Hoe moeilijker het is om de connectie te maken, hoe meer je het moet proberen. Het is geen wonder-methode maar het geeft je wel handvatten.

Irene: Klinkt interessant Roderick, wat raad je mensen aan als ze meer willen weten?

Roderick: Dat hangt af van je voorkeursmanier is om informatie tot je te nemen. Lezers starten met het boek van Rosenberg, jongeren kunnen korte filmpjes bekijken op verschillende sites (zoek op cupofempathy bijv), professionals kunnen introductietrainingen volgen bij gespecialiseerde trainers (google op verbindend of geweldloos communiceren), doe het zelf-ers (voor wie Engels geen probleem is) kunnen On line trainingen volgen op nvctraining. com. Voor professionals die hier hun brood mee willen verdienen is zelfs een (jarenlang) certificatietraject beschikbaar op cnvc.org.

En… Entrador collega’s en LinkedInners kunnen natuurlijk altijd met mij onder het genot van een espresso een babbeltje maken over NVC. Leuk, je bent welkom!

Roderick & Irene.

Entrador, maart 2023